Wednesday 17 October 2012

Šta je to "prava hrana"? (užinice za školu)

Umesto da to učinim u petak, znači na kraju radne nedelje, evo reših da vas danas "častim" užinama koje sam juče i danas spakovala ćeri za školu. Dok se jutros spremala i dok sam joj objašnjavala da pre nego što krene da jede obavezno opere ruke (dosadna sam) rekla mi je da puno dece u njenom odeljenju nemaju nikada ništa za užinu. Začudila sam se i zapitala kako roditelji očekuju od te dece da budu skoncentrisana na učenje ukoliko ne jedu, zašto škola nema neki program koji bi se pozabavio ishranom dece,  a ono što je verovatno najznačajnije pitanje je: kako se može očekivati od dece da budu...zdrava?
Lično, činim ono što mogu. Neretko će se u njenoj užini naći keksić, čokolada, prerađena hrana (šunkica ili neka salamica), niko nije rekao da sve mora biti savršeno, međutim poželjno je da bude izbalansirano, sveže i kvalitetno. Radim na tome da što koristim što manje prerađene hrane, ali sa decom je to ponekad baš teško, da budem iskrena, tako je i lakše, zar ne? Moram da priznam da zbog toga ponekad osećam grižu savesti. "Pa, onda", pitate se vi, "čime da hranimo našu decu? Kako izbeći prerađenu hranu?". Šta je to prava hrana? Evo liste:

1. Proizvodi koji su više prirodni, nego što su industrijski.

2. Voće i povrće, po mogućstvu lokalno.

3. Mlečni proizvodi: mleko, sir, kiselo mleko i jogurt (bez dodatka šećera).

4. 100 % integralni hleb, integralne žitarice.

5. Morski proizvodi.

6. Lokalno meso: junetina, piletina, svinjetina, ali u manjim količinama.

7. Pića kao što su: voda, mleko, prirodno ceđeni sok, kafa i čaj (bez šećera ili sa prirodnim zaslađivačem) i za odrasle, u trenutcima "krize", vino i pivo.

8. Grickalice kao što su orasi, badem, lešnik, suncokretove semenke, itd, kokice, sušeno voće.

9. Prirodni zaslađivači (umereno) kao što su: med, javorov sirup, prirodni voćni sirupi.

10. Puter, maslac, maslinovo ulje, susamovo ulje, kokosovo ulje i ostalo prirodno ulje i masti.

Sve ono što je u kutiji, konzervi, flaši, kesi i što na svom pakovanju ima ispisana više od 5 sastojka NIJE prava hrana. Prerađeni tj. rafinisan šećer, kukurzni sirup (industrijski zaslađivač koji se nalazi u većini proizvoda), hidrogenisana ulja (na ambalaži piše ukoliko jesu), pirinač i žitarice su nešto što treba izbegavati pored brze i pržene hrane.

Međutim, realnost u mojoj porodica je malo drugačija: moja deca obožavaju Nutellu na hlebu, krem sir, bombone, čokoladice, šunkice, corn-dogs (viršle u testu od kukuruznog brašna), pomfrit i sve ono što se ne smatra "pravom hranom", sve ono što vole sva deca, pa i mi roditelji. Moja mlađa kćer ne voli integralni hleb, dok starija voli,  mlađa voli sušeno voće, starija ga nerado jede, mlađa kćer je pravi mesožder, dok je starija "vegetarijanski nastrojena". Pokušavam da uspostavim neku ravnotežu, da ne vršim pritisak i da uvek imam na umu da su one ipak samo deca. Na primer, ako žele Nutellu moraju posle ili pre da pojedu neku voćku, dobiće čokoladicu ako pojedu makar 2 suve šljive, ješćemo pomfrit ako uz njega pojedu salatu, sir i tako dalje. Evo očiglednog primera na užinicama: pored prerađene hrane, ubacim i nešto zdravo. Ponekad uspem u tome, a ponekad i ne, ali ono što je sigurno je to da neću sebe kritikovati niti kuditi.

{sendvič od domaćeg hleba, jabuka, pola napolitankice i jedan filovani keksić}

{slatki hleb sa suvim grožđem napravljen u mašini za hleb, jeste da je splasnuo, ali je baš ukusan, krekeri, pomorandža isečena na kriške (tako se mnogo lakše jede, nema curenja soka niz ruke i bradu), gurnula sam i jednu bananu u torbu "za svaki slučaj"}

5 comments:

  1. Doro,koliko dugo vaše dete ostaje u školi?
    Imam đaka prvaka koji nosi užinu od kuće,uglavnom slatkiš ili voćku,ali oni imaju samo jedan odmor za užinu u trajanju od 20 minuta.Za to vreme on zaista ne stigne da pojede nešto više od ovog navedenog.U školi je organizovana užina za decu,plaća se,suma je prihvatljiva ali ta užina podrazumeva samo peciva od belog brašna i kao takva je meni neprihvatljiva.
    Kakav je sistem kod vas?Imaju li više pauza,ostaju li u školi ceo dan?
    Ne zamerite što to pitam,interesuje me školski sistem i sa druge strane da li ja svom detetu pakujem nedovoljno hrane?
    Pozdrav i hvala na divnim tekstovima

    ReplyDelete
  2. Evo, upravo sam sve dosadašnje ideje za užine i slike stavila u jednu stranicu pod imenom "Užine za školu (ideje i fotke)" gde ih možete naći na jednom mestu. Stranica možete naći odmah pored stranica "Home", "O meni", "Kontakt" koje se nalaze odmah iznad svakog teksta na blogu.

    ReplyDelete
  3. Draga Radmila, hvala vam što ste našli vremena i čitali moj blog, a sada da odgovorim na vaša pitanja:
    detetu počinju časovi u 8:15, a završavaju se u 14:00h. Imaju jedan odmor u 9:40 do 10:00h, znači jedno 20ak minuta. Sledeći odmor je u 11:30 do 11:45, 15 minuta, a poslednju u 12:25 do 12:35. Ona tako rasporedi svoju užinu da na primer prvo pojede sendvič iliti "glavnu užinu" na prvom odmoru, jer je najduži, a ostalo (voće, slatkiš) u toku ostala dva odmora. Često kada dođe kući ona vrati deo užine nedovršen i požali mi se "da nije imala dovoljno vremena" da je pojede, što mene začudi s obzirom na to da imaju 3 veća odmora. Međutim, često ostaju na času malo duže, pa izgube nekoliko minuta od odmora, menjaju učionicu itd. Ono što ovde ne postoji je prostorija gde bi deca mogla da pojedu svoju užinu, a ono što mene najviše brine je to da jedan sendvičić nije dovoljan da "drži" dete do dva sata posle podne. Iz škole dolazi UVEK veoma gladna, što je sasvim normalno.Ja bih joj vrlo rado spakovala "hladni ručak" (salata od testenine,povrće, malo sira, piletina, štagod, kao što rade na zapadu), ali dete ne bi imalo gde da ga pojede, pa stoga užina mora uvek da bude nešto što će pojesti s nogu. Mene to strašno frustrira, jer dete 3 puta nedeljno ODMAH posle škole ima treninge pre kojih ne sme da jede. U sklopu škole postoji kiosk u kome deca mogu kupiti keksiće, đevreke, tost, bake rolls, one odvratne kroasane i ušećerene sokove. Škola zarađuje od kioska s obzirom da za njega privatnik plaća kiriju školi. MOžete zamisliti! Sve je biznis, interes dece ne postoji! Deca u Grčkoj su užasno gojazna i nezdrava, nije ni čudo s obzirom na to šta jedu dok su u školi. Deca čiji roditelji završavaju sa poslom oko 16h ostaju u dnevnom boravku gde roditelj mora da donese ručak detetu, škola im naravno ne obezbeđuje obrok. Pretpostavljam da i vi imate sličan ako ne i isto problem. Daću sebi slobodu, ako mi ne zamerate, da vam dam sledeći savet: spakujte detetu "glavnu užinu", jedan sendvič na primer koji će pojesti u toku velikog odmora. Pored toga, spakujte i neku voćku (na primer bananu ili jabuku) koju može pojesti u toku malog odmora. Moja kćer često ne uspeva da pojede celu jabuku, pa joj stavim pola ili isečem na kriškice. Takođe, spakujte i neki keksić, manju čokoladicu, parče kolača, bilo šta, što dete može pojesti na nekom drugom manjem odmoru ili čim se završi nastava, posle škole. Želim vam sve najbolje i nadam se daćemo nastaviti sa "druženjem". Pozdrav!

    Read more: http://happychezmoi.blogspot.com/2012/10/sta-je-to-prava-hrana-uzinice-za-skolu.html#ixzz29d4Nnwhd

    ReplyDelete
  4. Hvala Vam Doro na iscrpnom odgovoru.
    Moje je zadovoljstvo da čitam Vaš blog,zaista!
    "Vaše" i "naše" školstvo se baš razlikuje.
    Moje dete konkretno ide po smenama u školu i ostaje najduže 4,5 sata,dakle ako je pre podnevna smena kod kuće je u 12:20.On doručkuje kod kuće,užina u školi mu je nakom dva časa,dakle nakon sat i po vremena od doručka pa mislim da mu npr još jedan sendvič nije potreban a ne stigne da pojede npr keksić i voćku.Deca u školi imaju trpezariju(deca koja ide u boravak imaju tamo sve obroke)ostali mogu da pojedu svoju užinu mada mi dete kaže da svi uzmu užinu pa ih onda "izbace"u dvorište.
    Znam da dođe kući i sa vrata traži da jede;)
    Kod nas ima jedan drugi problem,starija deca hoće da otimaju užinu,ovo je već problem do sredine i društva,na žalost učim ga da ne ulazi u sukob i da se skloni od takvih i potraži pomoć dežurnog nastavnika.
    Naša škola je mala i nema trafike,prodavnice,ima neposredno pored škole ali mu ne dozvoljavam da izlazi iz dvorišta(nadam se da me sluša)niti ima novac kod sebe.

    Još jednom,hvala Vam na iscrpnim odgovorima i ljubaznosti.

    ReplyDelete
  5. Nema na čemu! Bilo mi je zadovoljstvo!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails